home    reizen    going local    fotografie op reis    travel movies    persoonlijk    over Jenny
reizen   going local   fotografie   persoonlijk
europa   azië   afrika   amerika

Laatste Update:
15/08/2018

Interview: going local Verenigde Staten

Iedere maand laat ik voor Going Local een reiziger of emigrant aan het woord over zijn of haar leven in het buitenland. Wat valt je op aan je nieuwe (tijdelijke) thuisland? En welke tips heeft de kenner voor de reiziger die in kortere tijd het land wil ervaren.

Ivonne heeft een jaar in Amerika gewoond. Ze vertelt openhartig over haar leven in de Verenigde Staten. Nu woont ze weer in Brabant en blogt ze op My Footprints

Als kind was ik al gefascineerd door het grote Amerika. Waarom dat precies was kan ik nog steeds niet goed uitleggen. Misschien was het de weidsheid van de natuur, de lekkere “over the top mentaliteit” of het gevoel van ultieme vrijheid. Tijdens het vierde jaar van de HAVO viel mijn oog op een uitwisselingsjaar met een Amerikaanse High School. Het was dé kans om een keer in de Amerikaanse cultuur te duiken. Helaas ging dat toen niet door maar ik bleef dromen. Ik maakte een winterse reis naar Florida en voelde me als een vis in het water.

colombia river gorge
Colombia River Gorge

Begin 2006 leerde ik mijn man Frank kennen. Na een paar maanden kreeg hij een baan aangeboden in het zuidoosten van de VS. Een project van drie jaar en ik mocht mee. Of ik daar zin in had. Het liefst wilde ik gelijk al op dat vliegtuig stappen. YES, I DO!

Ik weet nog precies hoe ik me voelde die eerste keer in het vliegtuig. Op weg naar het land van de onbegrensde mogelijkheden met de man van mijn dromen op de stoel naast me. Natuurlijk lazen we de USA Today en we proostten: op Amerika!

Wonen in Amerika

Verhuizen naar Amerika

Frank werkte in Marrietta, een klein dorp bij Atlanta Georgia. Een regio waar we ons nog nooit in verdiept hadden en waar we ons dus bijna blind instortten. Na een kennismaking van een paar weken moesten we beslissen of we dit avontuur aangingen. We hadden allebei enorme zin, dus de handtekening onder het contract was snel gezet.

Dit klinkt heel simpel maar daarna was er best nog wel wat werk aan de winkel. We vlogen terug naar Nederland voor twee weken. Mijn huurhuis moest opgezegd en leeggehaald . Franks huis wilden we verhuren, dus daar werden ook de stappen voor gezet. Ik wilde graag kunnen werken in Amerika, en ook daar moest nog het een en ander voor geregeld worden. Alleen als “echtgenote van” kreeg ik een werkvisum. En ja, het voelde goed dus op een maandagochtend zijn we in het bijzijn van onze ouders, mijn broer en Frank’s zus getrouwd. Wat een wervelwind aan beslissingen. Onze spullen werden ingepakt en opgeslagen of verscheept en daar gingen we, op naar de spannende nieuwe wereld.

De eerste weken had ik het enorm zwaar. Als eerste moesten we een Social Security Number regelen (een soort BSN nummer). Dat proces duurde weken en we moesten er 3 keer voor terugkomen. Daarna konden we mijn aanvraag voor het werkvisum in gang zetten. In de tussentijd zat ik in het hotel. Geen werk, geen auto en geen vrienden en familie in de buurt. Frank maakte lange dagen en boy wat voelde ik me eenzaam!

Vrijwilligerswerk in Amerika

Na een paar weken beseften we dat ik waarschijnlijk nog heel lang op mijn werkvisum moest wachten en ging ik op zoek naar vrijwilligerswerk. Ik snuffelde dagenlang het internet af en vond uiteindelijk 2 verschillende projecten. Twee dagen in de week assisteerde ik in een peutergroep van een homeless shelter, en één dag per week werkte ik als leerkracht in een ziekenhuisschool. (Langdurig zieke kinderen krijgen er les en maken opdrachten van school. Dit om te voorkomen dat ze een jaar moeten overdoen). Mijn achtergrond als basisschool leerkracht kwam me goed van pas.

Amerika wordt thuis

Naast al dat werken vond ik na heel veel zoeken een tennismaatje en via haar kwam in in een tennisteam terecht. Elke week speelden we als team 5 dubbelpartijen, één partij per persoon, 10 dames per team. Mannen en kinderen van beide teams gingen de hele zaterdag mee, evenals een grote stapel lekkere hapjes en drankjes. Het tennis leek meer aanleiding voor een super gezellige zaterdag dan voor het echte sportieve element. Heel anders dan onze competitie in Nederland.

We kregen een eigen appartement en onze eigen spullen kwamen aan uit Nederland. Een huis werd steeds meer een thuis. Ik bracht Frank naar het werk en zo had ik overdag een auto ter beschikking.Ik haalde mijn duikbrevet en dook af in Florida, hoe gaaf is dat!

indian summer amerika
Indian Summer in Amerika

Alles met de auto

Waar ik enorm aan moest wennen in de regio Atlanta is het feit dat alles met de auto gebeurde. Er is wel ov, maar dat wordt weinig gebruikt. Voor het hotel stopte een bus, maar er was NIEMAND die mij kon vertellen waar hij naartoe ging. Met de bus naar Atlanta gaan kon wel, maar het heeft me dagen geduurd voor ik het uitgevogeld had.

Fietsen en wandelen zijn meer uitzondering dan regel. Zo kon ik bijvoorbeeld niet naar de nabijgelegen supermarkt lopen en onze fietsen stonden werkeloos op het balkon van het appartement. Als we naar de sportschool gingen deden we dat met de auto omdat deze op 15 Mile van ons huis af lag. Wandelde ik weleens ergens naartoe dan werd er altijd vreemd gekeken.

In onze vrije tijd reden we met de auto van de ene plek naar de andere. Er waren veel nationale feestdagen dus we hadden regelmatig een lang weekend vrij. We gingen diverse keren naar Florida maar ook naar het indrukwekkende Savannah en New Orleans. Auto minded als Amerika is was het met de auto op pad gaan altijd zalig. Ruime wegen, altijd plek om te parkeren en geen moeilijke drempels en andere zaken die het lekker doorrijden verhinderen. We lachten wat om die uitbundigheid en het show element dat overal op komt duiken. Al snel gaven we er ons aan over en dat was echt wel lekker. De remmen gingen eraf.

Aan alles komt een eind....

Helaas kwam er na een klein jaar een eind aan ons avontuur wegens problemen bij de opdrachtgever. En zo snel als ons avontuur begon, zo snel eindigde het weer. We voelden de bui al aankomen. Na een vakantie van 2 weken kregen we de officiële mededeling en daarna was het inpakken geblazen en hup weer op het vliegtuig. Twee maanden huurden we iets in Den Bosch, en daarna kwam ons eigen huis weer vrij. Eind aan een jaar Amerika.

Tips voor de reiziger

Het land van de mogelijkheden

Amerika is echt een heerlijk land waar heel veel mogelijk is. De Amerikaanse cultuur is uitbundig en in onze ogen vaak over de top, maar dat is ook wel weer wat het zo leuk maakt. Het contact met de Amerikaan is zo gelegd. Ze zijn enorm vriendelijk en helpen je graag.

Als je die kant uit gaat is het hebben van een auto eigenlijk wel een must. Met het ov kom je lang niet overal, en het gaat vaak moeizaam.

Koffietijd!

Toen wij er woonden was het aantal goede kopjes koffie dat we vonden op één hand te tellen. Tijdens onze laatste reis verbaasden we ons over de grote hoeveelheid plekken waar je een goede kop Espresso of Cappuccino en dergelijke kon krijgen. Een hele vooruitgang voor ons koffieliefhebbers.

zion national park
Zion National Park

Prachtige natuur in Amerika

Als een fan van grote, oude steden, dan kom je in Amerika bedrogen uit. De steden zijn leuk, maar een stuk minder spannend dan die in Europa. Het is niet voor niets dat veel Amerikanen gek zijn van “onze” steden.

Wat voor mij Amerika geweldig maakt is de prachtige natuur en de ruimte om je heen. Na ons eerste avontuur gingen we nog twee keer terug. De eerste keer zagen we het noordoosten tijdens de Indian Summer. Dit jaar reisden we drie maanden met de auto en tent door het westen. Wat een natuurgeweld! Het is van te voren niet goed voor te stellen hoe prachtig het daar is. Alleen daarom al moet iedereen echt een keer naar Amerika gaan! Als je toch een idee wilt hebben kijk dan maar eens naar mijn blogs van die reis. Als je die leest dan wil je vast gelijk op pad. Wij gaan in ieder geval zéker nog een keer die kant uit!

Reizen door Amerika: de ultieme tip

Als je echt maar één keer in je leven naar Amerika gaat, kies dan voor het westen. Ga kamperen in de nationale parken en wandel tot je een ons weegt. Als je niet graag wandelt kun je (hoe kan het ook anders) de mooiste plekken ook prima met de auto bereiken. Er kan niets tippen aan het natuurgeweld van dat stukje van de wereld!

Bedankt Ivonne voor je leuke bijdrage!

Heb jij ook in het buitenland gewerkt, stage gelopen of vrijwilligerswerk gedaan (of doe je dat nu nog) en heb je leuke tips voor reizigers om in contact te komen met de lokale bevolking? Laat dan een berichtje achter of stuur een mailtje.

Meer lezen?

Content Copyright © 2003 - 2018 Jenny Smit.      Privacy en Disclaimer      Samenwerkingen     Website by Web Chemistry
Content Copyright © 2003 - 2018 Jenny Smit.