home    reizen    slow travel    fotografie op reis    reisinspiratie    over IkReis
reizen   slow travel   fotografie   reisinformatie
europa   azië   afrika   amerika

IkReis is de persoonlijke site van Jenny – reiziger, fotograaf en juf.

Jenny bezocht meer dan 70 landen, toch telt ze liever ervaringen dan landjes. Haar grote liefdes zijn drop en Indonesië. Haar dochter AKA de kleine reiziger (2018) is verslaafd aan sambal.

IkReis is een blog voor liefhebbers van reizen en fotografie. Je vindt hier inspirerende reisverhalen en praktische (foto)tips.

Plannen 2021:

- Limburg (feb.)
- Noord-Holland (apr.)
- Polen (juli)
- Slowakije (aug.)
- Tsjechië (aug.)

Jaaroverzicht 2020: mijn jaar in reizen

Wanneer ik 2020 in een paar woorden moet samenvatten, dan weet ik niet waar ik moet beginnen. Ik had hoge verwachtingen van dit jaar: ik zou terug gaan naar mijn familie en vrienden in Indonesië, IkReis zat in de lift en door deelontslag op school hoopte ik meer balans tussen werk en privé te vinden. Wat had ik zin in 2020!

boheems paradijs prachov
Wandelen in Tsjechië

Corona, en nu?

Ergens in februari doet Corona zijn intrede in Nederland. Ik ben nét terug uit Belgrado wanneer Nederland gegrepen wordt door een gemeen virus dat een forse stempel op 2020 zou drukken. Half maart sluiten de scholen en staat mijn wereld op zijn kop.

Ik schakelde, ik schakel nog een keer. Ik ben iemand die heel veel waarde hecht aan planningen en zekerheden – ik kan niet goed dingen op zijn beloop laten. Met die mindset kom je niet ver, 2020 is een gevecht met mezelf geweest.

Toch heeft 2020 ook zeker veel moois gebracht. Samen met de kleine reiziger ga ik op ontdekking in Utrecht en omgeving. Utrecht is een leuke en kindvriendelijke stad.

In deze blog lees je meer over Utrecht met (kleine) kinderen.

utrecht spoorwegmuseum
Het spoorwegmuseum

Mede door Corona ga ik nadenken wat ik écht wil en niet lang daarna staat mijn knusse huisje te koop. Dat waren we sowieso van plan – ooit – maar door Corona is het balletje sneller gaan rollen. Nog geen week nadat het huis op Funda staat accepteren we een mooi bod. In februari krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis in de Meern.

Lees ook mijn jaaroverzichten van 2019, 2018, 2017 en 2016.

wandelen kaapse bossen
Wandelen door de Kaapse bossen

2020 in cijfertjes:

Zeg Jenny, hoe zit het met het reizen?

vliegen met kleine kinderen
Met het vliegtuig naar Servië

De reizen die er niet mochten zijn

2020 is een jaar van reizen plannen, annuleren, voorzichtig nieuwe plannen maken en weer annuleren. Ik wil niet verzanden in negativiteit, toch wil ik heel even aandacht besteden aan de mooie reizen die we uit hebben moeten stellen.

Georgië, Singapore, Indonesië en Marokko moeten wachten. Ik heb een vouchers (Etihad), ik kreeg geld via de creditcardmaatschappij (Georigian Airways) en ik ben in onderhandeling (Air Maroc). Reisjes dichterbij huis heb ik gelukkig kosteloos kunnen omboeken of annuleren.

Gelukkig heb ook veel mooie plekken mogen bezoeken. Ik maak korte wandelingen op de Utrechtse Heuvelrug en ik ga nachtjes (of langer) op pad met de auto. Hieronder een overzicht.

wandelen gran canaria
Wandelen op Gran Canaria

Januari 2020 – Gran Canaria en Tenerife

Oud en Nieuw vier ik op het eiland Tenerife. Op nieuwjaarsdag sta ik boven op de vulkaan de Teide, wat een droom was dat! Ik combineer Tenerife met Gran Canaria, dat laatste eiland heeft mijn hart gestolen.

Dit zijn de mooiste autoroutes op Gran Canaria.

fort van belgrado
Belgrado, het oude normaal

Februari 2020 – Belgrado en Novi Sad

Sinds een jaar of tien ga ik weer met mijn moeder op pad. "Als meisjes onder elkaar", zegt ze gekscherend. Dit keer ging de kleine reiziger voor het eerst mee. Met zijn drietjes vlogen we naar Servië.

We hebben we een geluk gehad! Meestal is februari koud en guur, dit voorjaar was zo zacht dat we een paar keer buiten op het terras mogen zitten. Weliswaar met een terraskachel, maar dat mag de pret niet drukken. Ik voel me bevoorrecht met mijn moeder en dochter op pad te zijn.

Belgrado is een rauwe stad met een rijke historie. Ik heb genoten van de bijzondere bezienswaardigheden van Servië.

meinweg limburg
Wandelen in Meinweg NP

Mei 2020 – Meinweg NP

En toen kwam Corona. In plaats van verre reizen wandel ik rondom Utrecht. Mijn actieradius is heel klein en ik mijd drukke plekken.

De eerste overnachting buiten de deur is een weekendje naar Meinweg Nationaal Park in Midden-Limburg, gecombineerd met een bezoek aan mijn ouders en later mijn schoonouders. Bij hen blijven slapen durf ik niet.

Mijnweg NP heeft dit voorjaar te kampen gehad met erge bos- en heidebranden. De natuur herstelt zich snel en je kunt hier nog altijd mooi wandelen.

hottub kamperen
Kamperen bij de boer en ontspannen in de hottub

Mei 2020 – Kamperen bij de boer in Drenthe

Ik geef manlief een weekendje kamperen bij de boer voor zijn verjaardag. Ik geef toe, dat is ook een beetje eigenbelang. We slapen in een knus stenen huisje op het erf, de kleine reiziger vermaakt zich met de geitjes en konijnen en we fietsen en wandelen bij Dwingeloo.

Lees meer over kamperen bij de boer met kinderen.

overnachten oude molen
Sfeervol overnachten in een oude molen

Juli 2020 – Urbex Luik en Verviers

In juli ga ik een weekendje naar België. Ik overnacht in eeuwenoude watermolen net over de grens. Ik wandel in Plombieres in de uitlopers van de Ardennen en ik bezoek verschillende urbex locaties.

Urbexing is het bezoeken van verlaten gebouwen en geheime plekken. In deze blog lees je meer over urbexen in België.

saksisch zwitserland
Wandelen in Saksisch Zwitserland

Zomer 2020 – een toffe roadtrip door Duitsland en Tsjechië

Dan start de zomervakantie, het eind van een hectisch schooljaar. Na veel plannen te hebben omgegooid maak ik uiteindelijk een toffe autovakantie door Tsjechië en Duitsland.

Reizen met de eigen auto is heel praktisch en heeft zeker zijn charmes. Ik kan gaan en staan waar ik wil en ben van niemand afhankelijk. Een bezoek aan Saksisch Zwitserland en het opnieuw mogen bezoeken van Praag en Dresden zijn de hoogtepunten van een reis vol improvisaties.

karlsbridge tsjechie stedentrip
De Karelsbrug bij zonsopkomst

Augustus 2020 – Heerlen en omgeving

Aan het eind van de zomervakantie logeer ik een paar dagen in Heerlen. Hier ben ik geboren en getogen en het doet me deugd bepaalde plekken uit mijn jeugd weer te bezoeken. Zo ga ik wandelen op de Brunssummerheide en street art spotten in Heerlen.

September 2020 – familieweekend bij de Maasduinen

Mijn lieve schoonouders hebben een huisje in Well in Noord-Limburg geboekt. Naja, huisje, het is meer een luxe villa. Compleet met eigen zwembad én jacuzzi. Terwijl ik lig te bubbelen vermaakt de kleine reiziger zich op de trampoline.

De Maasduinen zijn een mooi natuurgebied.

wandelen maasduinen
De Maasduinen

Oktober 2020 – nachtje Gelderland

Samen met blogvriendin Yvonne en de kindjes ga ik naar Hattum. Ik heb wel eens van de kleine Hanzenstad gehoord, maar het staat niet direct op mijn bucketlist. Onterecht, zo blijkt! Hattum is ontzettend leuk, vooral het knusse Bakkerijmuseum valt in de smaak. Zou dat komen door de heerlijk geurende zelfgebakken broodjes en speculaaspoppen?

In deze blog lees je meer over ons bezoek aan Hattum met kinderen.

bakkerijmuseum hattem
Bakkerijmuseum

Oktober 2020 – uitwaaien in Zeeland

De herfstvakantie staat in het teken van opruimen, uitstapjes in Utrecht (lang leve de museumjaarkaart) én een bezoekje aan Zeeland.

Er was een tijd dat ik een paar keer per maand in Zeeland zat om te duiken. Manlief en ik hebben elkaar leren kennen in het Zeeuwse. Ik houd van Zeeland.

Dit keer slaap ik in een fraai huisje op Zuid-Beverland. Ik wandel over het strand, ik luister naar de hertenbrons in Oranjezon en ik bezoek aan Deltapark Neeltje Jans. Hier zie ik een show met zeeleeuwen (niet helemaal mijn ding) en ik maak ik een fijne boottocht over de Oosterschelde.

texel winter
Texel in de winter

December 2020 – winter op Texel

In november sluiten restaurants hun deuren en in december volgen zwembaden en musea. Mijn trip naar Texel verloopt daardoor iets anders dan gepland, maar we hebben ons zeker vermaakt! De kleine reiziger genoot van het "vakantiethuis" met speeltuin voor de deur en ik had een paar vruchtbare dates met mijn camera.

Dit zijn de mooist plekken van Texel.

lunch in utrecht
Lunch in Utrecht: hopelijk kan het snel weer!

Vooruitblik?

En nu? Ik heb geen idee wat 2021 zal brengen. Ik heb vouchers voor Etihad en ik vind het zonde die niet te verzilveren. Het zou daarom zo maar kunnen dat ik binnenkort een vlucht naar Azië boek, annuleren kan altijd nog. (En als ik niet boek ben ik mijn geld sowieso kwijt.) Mocht vliegen niet lukken dat is een autorondreis door Europa een mooi alternatief.

De ironie: de beste gelezen blog van 2020 gaat over het annuleren en omboeken van een reis.

wandelen

Op IkReis blijf ik schrijven op reizen en fotografie, zo zijn er toch nog zekerheden in het leven.

Bedankt lieve volgers en tot volgend jaar!!!!!! Ik wens jullie alle goeds toe.

Content Copyright © 2003 - 2021 Jenny Smit.      Privacy en Disclaimer      Samenwerkingen     Website by Web Chemistry
Content Copyright © 2003 - 2021 Jenny Smit.
Privacy en Disclaimer
Samenwerkingen